onze eerste reis met een camper

28 december 2020 - Vriezenveen, Nederland

In 2019 zijn we voor het eerst na mijn ongeval in 2014, weer op vakantie . We hadden de mogelijkheid om met een camper op pad te gaan. We hadden er voor gekozen om onze droom te verwezenlijken om richting het noorden te gaan. Mijn vrouw wilde graag naar de Noordkaap maar dat werd 'm niet, dat was te lang, daarom hebben we gekozen voor een rondreis zuid - Noorwegen.

bea met de honden

Dag 1;  Vriezenveen - Hasloh, camping / stellplatz  tante Henni, Garstedterweg 36A, 25474 Hasloh, 350km.

We vertrokken tegen 8.00 uur en hebben er voor gekozen om alle zoveel mogelijk via de binnenwegen te rijden en de "snelwegen" te vermijden. Bij Zwartemeer de grens over en bij Meppen richting Bremen te rijden en daar de Weser oversteken.

DSC_0152

DSC_0154

Vanaf Bremen via een mooie binnendoor route naar Glueckstadt om daar de Elbe te passeren met een pont om dan vanaf Wischhafen naar Hasloh te rijden. Op de genoemde camping kregen we een mooie plek toegewezen aan de bosrand. Nadat we geinstalleerd waren zijn we naar een grieks restaurant gewandeld in het centrum waar we een heerlijke maaltijd hebben genoten.

Dag 2; Hasloh - Varde (Dk), B&B Stilbjerg, Ringkobingvej 143, 6800 Varde. 300km

We hebben lekker en lang geslapen en zijn tegen 10.00 vertrokken om via de Waddenkust

DSC_0163

richting Rousthouje te gaan om bij kennissen even een bak koffie te drinken. Daar even lekker gekletst en vanaf daar naar Varde gereden. De eerste indruk was goed, mooi verzorgd terrein met, naar wat later bleek, een prachtige en grote wandeltuin.

DSC_0158

DSC_0155

DSC_0156DSC_0160DSC_0159

Voor vertrek had ik mijn vrouw verrast met een ontbijt bij de beheerder thuis.

Dag 3; Varde - Lokken, Grond strandcamping, 9480 Lokken. 250km

Vandaag ook weer via de kust naar boven om daar te overnachten voor de oversteek morgen naar Noorwegen. Mooie schone camping, geen restaurant.

DSC_0169

5.75.5 (2)

Dag 4; Lokken - Mandal, Egenes camping, 280km.

Deze dag staat in het teken van de overtocht naar Noorwegen, vanaf de camping naar Hirsthals haven om daar over te gaan naar Kristiansand.

DSC_0178 (2)DSC_0202DSC_0204DSC_0198

De overtocht duurt 3 1/2 uur maar je hoeft je niet te vervelen aan boord.

Na aankomst in Kristiansand zijn we naar de camping gereden.

DSC_0210 (2)met dit uitzicht.

Dag 5; Mandal - Tau, RV13, 4110 Forsand, Rogaland, GPS N 58.91048 E 6.07761, graden n 58 54'38''  o 6 04'39''

Vandaag vertrekken richting Stavanger om daar in de buurt van de Preikestolen 2 dagen te verblijven. Ook deze route via diverse fjorden en oversteken gereden. In Flekkefjord hebben we op een oude spoorbaan met fietsen gereden.

DSC_0215

DSC_0214met deze uitzichten

DSC_0234 (2)DSC_0227

Dag 6; Rustdag, we wilden vandaag naar de Preikestolen maar het werd ons door de eigenares van de camping afgeraden omdat slecht weer was. dan maar in de camper vermaken met oud hollandse spellen en wandelen op en rond de camping.

Dag 7; Tau - Rolda, camping Hyttegrend.

Eerst naar Stavanger om daar de toerist uit te hangen, we hebben de camper op een pk gezet en met de pont over naar het centrum.

DSC_0237verdedigingswal van StavangerDSC_0236DSC_0239DSC_0235

DSC_0254ook hier mooie kerken

Vanaf Stavanger zijn we richting bergen gereden om in Roldal te overnachten. onderweg vele mooie dingen en watervallen gezien. o.a. een rotonde in een 18km lange tunnel.

Dag 8; Roldal - Bergen, Bratland camping Bergen.

1179 staafjeskerk Roldal, tussenstop naar Bergen8278 duurzame bushaltesook hier duurzame dakbedekking

Als (oud) vrachtwagenchauffeur ben ik heel wat gewend maar na vertrek uit Roldal reden we een bergtunnel in en daar raakte ik mijn orientatie kwijt, het geval wil dat je in de berg zelf een lus maakt en daardoor kom je er weer aan de zelfde kant, als waar je er in bent gegaan, weer uit. heel apart.

DSC_0268 (3)DSC_0256

Dag 9; Toerist uithangen in Bergen

vandaag met de bus en tram naar Bergen. Eerst maar eens sight seeing gedaan, bakkie gedaan en even naar de markt, Bea wilde deze verder bekijken maar kwam al snel terug vanwege de vislucht.

DSC_0348 (2)met de Floybahnen naar boven, naar het uitkijk punt, ook daar stikte het van de chinezen.DSC_0340

DSC_0336

tegen 16.00 uur weer terug bij de camper, benen gestrekt met een lekker sapje.

Dag 19; Bergen - Geilo via Hardangervida.

DSC_0390DSC_0382 (2)42

4037

ook hier bij bezienswaardigheden veel chinezen.

Aangekomen in Geilo zijn we "uit" eten geweest bij de chinees.

123 in Geilo eten bij de chinees124

Dag 11; Geilo - Trogstadt, camping Trogstad Boerencamping met goede sanitair.

Toen we vanochtend vertrokken was het de bedoeling om naar Oslo te gaan en ons daar de mooie dingen/gebouwen te aanschouwen. Maar dat ging mooi niet door, vanwege een festival waren alle plaatsen op de campings rondom Oslo bezet, good-bye Oslo. Dan maar een stuk doorgereden en zijn uitgekomen bij boven genoemde camping.

125 van geilo naar Oslo maar Oslo was vol v.w. een concert, door naar Trogstad132 van Trogstad naar Vanerborg Zwedeneven inkopen doen en dan staat deze beer je op te wachten.

we wilden vanaf deze camping met een rendiersafari mee maar dat was afgezegd omdat er onweer op komst was.

DSC_0403

DSC_0405 (2)

Dag 12;  Trogstad - Vanersborg (S)

Dit is de dag dat we het mooie en schone Noorwegen gaan verlaten. De planning is om naar camping Ursand aan het Vanersmeer, het grootste binnenmeer van Zweden.

133144onderweg weer mooie dingen gezien en plaatjes "geschoten".143 van Vanerborg via Goteborg naar Haverdal134136

De camping waar we naar toe gingen was een hele grote met vele voorzieningen en een eigen strand aan het meer.

139140

145

Dag 13; Vanersborg - Haverdal via Goteborg.

Na het installeren waren we op zoek gegaan naar een eettent in de buurt, maar niets gevonden, daarom wat te eten gemaakt in de camper. Over deze camping kunnen we kort zijn, snel vergeten!

Dag 14; Haverdal - Fehmarn (D)

Vandaag vroeg vertrokken omdat we i.i.g. het veer Helsingborg - Helsingor vroeg op willen, en dat is gelukt. Na overleg hebben we besloten om ook Rodby - Puttgarden te doen. Na deze oversteek hebben we een plekje gezocht op camping Katrienhof aan de Oostzee. Eigenlijk was deze trip vandaag iets te ver en te intensief voor mij, daarom hebben we de skottelbraai maar aangestoken en daar een lekker maal op klaar gemaakt.

150152 (3)

152 camping was een tussenstop naar Lubeck

Dag 15; Fehmarn - Basedow

Vandaag uitgeslapen en op ons gemak richting Bergen-Belsen gereden. Onderweg overlegd om ook de stad Lubeck te gaan zien. Wat een mooie hanzestad is dat, geweldig.

173 (2)bij het oude station kan en mag men vrij overnachtenDSC_0458 (2)mooie hofjesDSC_0444 (2)DSC_0457 (2)163 (2)ook hier een versnapering167 (2)

DSC_0443 (2)

Dag 16; Basedow - Winsen

175 (2)177 (2)ooievaarsnest met jongen die op het punt van uitvliegen stonden.174 vandaag in Winsen Aller aangekomen, vanaf hier gaan we bergen-Belsen bezoeken (2)

dag 16; vandaag bezoek aan Bergen - Belsen, voormalig concentratiekamp waar Margot Frank werd vermoordt.

DSC_0528 (2)DSC_0527 (2)DSC_0524 (2)

DSC_0464 (2)wanneer men het overzicht in het entreegebouw heeft gezien, dan gaat men via deze indrukwekkende gang naar het kamp. Nu ik dit schrijf krijg ik weer kippenvel.

DSC_0466 (2)DSC_0523 (2)DSC_0507 (2)toegangsweg naar het russisch kerkhof dat iets buiten het kamp ligt DSC_0506 (2)en waar de namen van de vermoorde russen, door kinderen uit de omliggende scholen, in stenen zijn gegrafeerd.DSC_0508 (2)DSC_0498 (2)DSC_0505 (2)

DSC_0501 (2)

en dan loop je weer terug naar het kamp

DSC_0495 (2)DSC_0519 (2)DSC_0521 (2)om de gruweldaden te lezen.DSC_0523 (2)dit kruis is door de overlevende Poolse gevangenen gemaakt en geplaatst voor de gruwelmuur.DSC_0511 (2)deze steen staat op de plek waar het crematorium stond.DSC_0522 (2)DSC_0485 (2)het graf van Margot Frank.DSC_0494 (2)lange paden liepen door dit kamp, waar vrouwen en mannen gescheiden waren.DSC_0469 (2)DSC_0476 (2)

DSC_0529 (2)

Bij terugkomst op de camping waren mijn vrouw en ik onder de indruk van wat we gezien hebben in dat kamp.

Dag 18;  Winsen - Vriezenveen

De terugreis naar huis, we hebben niet veel gesproken omdat we nog onder de indruk van gister waren. Toch maar een stuk Autobahn genomen en er bij Hengelo weer af omdat het  mij teveel prikkels gaf. Tegen 15 uur weer thuis, de volgende dag uitpakken en schoonmaken, daarna de honden halen uit het pension.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Alie Piersma:
    28 december 2020
    Wat geweldig zo,n mooie reis. Leuk om te lezen.
    Prachtige foto,s en mooie omgeving. Scandinavië is mooi.
  2. Tonnie:
    29 december 2020
    Mooie foto's leuk om te zien.
  3. Jeannette Klos:
    30 december 2020
    mooie gemaakt geweldige foto's en zo te horen wel voor herhaling vatbaar
  4. Matthijs Mastwijk:
    1 januari 2021
    Wat een mooi reisverslag Wim en Bea.
    Deze reis staat ook op ons wensenlijstje. Mooie foto's.